مکانیک خودرو علم نامحدود   (پست ثابت)

  

با سلام و وقت بخیر خدمت تمام بازدید کنندگان گرامی وبلاگ Car & Drive

نظرات شما عزیزان باعث دلگرمی برای ادامه فعالیت وبلاگ نویسی ماست و با توجه به اینکه درج نظر در این وبلاگ وقتی کمتر از یک دقیقه رو از شما خواهد گرفت،پس من رو از نظرات،انتقادات و پیشنهادات خود محروم نفرمائید.

 باتشکر

 ایمان برزگر


دانلود نقشه های الکتریکی موتور،گیربکس دستی،گیربکس اتوماتیک و... هیوندایی سوناتا 2011

قبل از هر کلامی از تمام بازدید کنندگان گرامی وبلاگ Car & Drive بابت تاخیر بوجود آمده در به روز رسانی وبلاگ خواهشمندم عذرخواهی اینجانب رو بپذیرید و برای جبران این عدم به روز رسانی چند ماهه با یک پست ویژه در خدمتتان هستیم.

در این پست برای شما عزیزان سه فایل پی دی اف در قالب یه فایل زیپ با حجم 18 مگابایت برای دانلود قرار داده ایم که هر کدام مربوط به یک بخش از خودروی هیوندایی سوناتا 2011 می باشد.

مشخصات اولین فایل :

این فایل مربوط به کلیه نقشه های الکتریکی(شامل دسته سیم ها،نقشه های الکتریکی سیستم های مختلف مثل استارت؛تهویه مطبوع،باطری،نقشه شماتیک کارکرد ای سی یو خودرو،ایربگ یا کیسه هوا،سیستم ترمز ضد قفل،سیستم کنترل پایداری،کلیه چراغ ها و سیستم روشنایی،سیستم ایموبلایزر،سیستم صوتی،بوق، و... به همراه 132 عکس به همراه توضیحات در مورد سیستم های الکتریکی و پیشرانه این خودرو می باشد.

مشخصات دومین فایل :

این فایل در مورد کارکرد گیربکس خودرو البته از نوع دستی می باشد.در ابتدای این فایل توضیحات و کلیه مشخصات در مورد گیربکس دستی به کار رفته در خودرو ارائه داده می شود.در ادامه نیز کلیه مراحل باز و بستن گیربکس را به صورت دستی توضیح می دهد.

مشخصات سومین فایل :

این فایل دقیقا همانند فایل قبلی به ارائه توضیحاتی در مورد گیربکس اتوماتیک خودروی سوناتا 2011 می پردازد؛که شامل مشخصات ، اسامی قطعات و کلیه مراحل باز و بستن این گیربکس می شود.

دانلود فایل

آیا می دانستید با گذاشتن یک نظر ناقابل می توانید باعث خوشحالی مدیر وبلاگ شوید؟!

گزارش تصویری رالی خودروهای کلاسیک تهران - رشت - رامسر

کاروان خودروهای کلاسیک ایران از تهران به سمت رشت و سپس شهر های استان مازندران تحت عنوان رالی خودروهای کلاسیک تهران - گیلماز همایشی برپا نمودند که تصاویر قرار گرفته در این پست،به طور اختصاصی از زمان ورود این خودروها به محل گردهمایی تا زمان خروج خودروها مربوط می شود.

با تشکر از دوست عزیزم عارف شهیدی بابت تهیه تصاویر.

برای مشاهده تصاویر این رالی به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

ادامه نوشته

دانلود نقشه شماتیک ECU خودروهای داخلی

یکی از کم پیداترین نقشه های الکترونیک خودرو نقشه های ECU خودروهای مختلف است.این نقشه های معمولا در کمتر سایت یا وبلاگی برای عموم پیدا می شود.وبلاگ *مکانیک خودرو علم نامحدود* برای بازدیدکنندگان خود هدیه ویژه دارد.در این پست ما نقشه های ای سی یو خودروهایی نظیر پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و آردی و ریو تندر ۹۰ و... را برای شما بازدید کننده گرامی قرار داده ایم.

دانلود تمام تصاویر (نقشه ها) در یک فایل زیپ

پس ورد فایل زیپ:

www.caranddrive.blogfa.com

دانلود فایل پی دی اف نقشه های ای سی یو

آیا می دانستید با گذاشتن یک نظر ناقابل می توانید باعث خوشحالی مدیر وبلاگ شوید؟!

معرفی کتب تخصصی مهندسی مکانیک خودرو

بدون شک یکی از مفیدترین کارهای روزمره برای هر فرد می تواند مطالعه کتب و آثار نوشتاری مفید مختلف باشد.حال اگر این مطالعه در زمینه رشته کاری یا درسی باشد که چه بهتر.در این بین رشته ای مثل مهندسی مکانیک خودرو که تاثیر آن به شکل مستقیم در زندگی مردم نمود پیدا می کند،باید کارورزان و دانشجویان و کلیه کسانی که در این رشته فعالیت می کنند دائما دانش و اطلاعات خود را بروز کنند.دانشجویان رشته های مهندسی در برخی از رشته ها با کمبود منابع و اطلاعات مواجه اند.رشته مهندسی مکانیک خودرو یکی از همین رشته هاست.

به عنوان مثال اگر سری بزنید به غرفه های مکانیک در کتابفروشی ها شاید بالغ بر 10 عنوان کتاب ببینید فقط با نام : مکانیک خودرو به زبان ساده! که همگی دو فصل اول را به ابزار شناسی و اصول اولیه اتومکانیک اخصاص داده اند.البته در سال های اخیر علاقه مندانی که در زمینه خودرو فعالیت می کنند رنگ و بوی تنوع هم در کتب منتشر شده این رشته دیده اند.
در این پست ما به معرفی چندین کتاب مفید با موضوع مکانیک خودرو می پردازیم که خروجی مطالعه این کتاب ها برای دانشجویان باعث افزایش اطلاعات و کمک بهتر در درک دروس تخصصی رشته مهندسی مکانیک خودرو خواهد شد.
همچنین افراد عادی و علاقه مند هم با مطالعه این کتاب ها علاوه بر افزایش اطلاعات خود در یکی از کاربردی ترین رشته ها مطمئن خواهند بود که روزی این اطلاعات در زمان لازمه به کارشان خواهد آمد.


برای خواندن بقیه مطلب روی ادامه مطلب کلیک نمائید.

ادامه نوشته

دانلود فایل پی دی اف راهنمای کدهای خطا در اتومبیل های زانتیا و پژو و...

در این پست برای شما دانلود دو فایل پی دی اف که یکی لیست کدهای خطا در خودروهای زانتیا،پژو،پیکان،تندر ۹۰ و دیگری فهرست کدهای خطا در استاندارد OBD II را شمال می شود به همراه توضیحاتی پیرامون موارد زیر داده ارائه خواهد شد:

۱.کد خطا چیست؟

۲.چراغ چک چگونه عیبی را به اطلاع راننده می رساند؟

۳.طریقه برطرف کردن کد خطا و خاموش شدن چراغ چک چگونه است؟

برای دانلود و خواندن ادامه مطلب روی ادامه مطلب کلیک نمایید.

ادامه نوشته

انیمیشن سیستم های مختلف تزریق نیتروژن

مونو اکسید نیتروژن نام گازی است که در این سیستم به کار می‌رود. برخلاف تصور عده‌ای این گاز در موتور نمی‌سوزد بلکه تجزیه می‌شود. عده‌ای این گاز را نیز به نام NOS می‌شناسند که کاملاً اشتباه است.NOS مخففOxide System Nitrous بوده که نامی ثبت شده برای این سیستم است. فرمول این گاز N2O و وجود دو مولکول نیتروژن و یک مولکول اکسیژن می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد.

اساس کار سیستم ناس


 دانلود انیمیشن کارکرد سیستم ناس

معنی اسم خودروها (کره ای : هیوندایی و کیا)


بدون شک انتخاب نامی مناسب برای یک خودرو همواره عاملی مهم در بازار فروش و چالشی بزرگ برای خودروسازان محسوب می شود که اگر این انتخاب صحیح باشد می تواند در بازار فروش خودروی مورد نظر نیز موثر باشد.
انتخاب اسم برای خودرو توسط هر کمپانی متفاوت است.گروهی از یک نام خالی استفاده می کنند،گروهی از ترکیب یک اسم و عدد که معمولا عدد مورد نظر یکی از ویژگی های خودرو را وصف می کند و گروهی هم مثل کمپانی های مرسدس و بی ام دبلیو خودروهای خود را در کلاس و سری مورد نظر خود جای می دهند.
در این پست به بررسی معنی نام مدل های دو خودروساز کره ای می پردازیم و خواهیم دید که این خودروهایی که هر روز،روزی چند بار جلوی چشم ما رژه می روند،بعضا دارای چه نام های با مسمایی هستند!

برای خواندن ادامه مطلب روی ادامه مطلب کلیک نمایید.

ادامه نوشته

سیاه ، سفید ، خاکستری مایل به آبی!


یکی ساده ترین از روش های تشخیص خرابی موتور اتومبیل،عیب یابی از طریق رنگ دود خروجی از سیستم اگزوز است.خودروی سالم خودرویی است که در هنگام کارکرد موتور دود خروجی از اگزوز آن بی رنگ باشد.
دود خروجی از سیستم اگزوز ماحصل احتراقی است که در موتور اتومبیل اتفاق می افتد،پس اگر عمل احتراق صحیح صورت گیرد؛هیچ عامل مخرب خارجی از دیگر اجزا و سیستم های خودرو روی آن تاثیر نگذارد،دود خروجی از موتور هم در بهترین شرایط خود خواهد بود.
همانطور که گفته شد دود خروجی از اگزوز باید بی رنگ باشد که نتیجه صحیح کار کردن موتور خودروست،اما در صورت به وجود آمدن مشکل و ایجاد خللی در در عمل احتراق دود اگزوز به سه رنگ تغییر می کند که عبارتند از سیاه ، سفید و خاکستری مایل به آبی،که در این پست ما به بررسی علل خروج این دودها از سیستم اگزوز خودرو خواهیم پرداخت.

برای خواندن ادامه مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک نمائید.

ادامه نوشته

پلت فرم در خودرو به چه معناست؟

پلت فرم در خودرو به چه معناست؟
حتما شما هم در نوشتاری خوانده اید که دو مدل خودرو از پلت فرمی یکسان بهره می برند.این دو خودرو ممکن است از یک کمپانی باشند و یا از دو کمپانی مختلف.
اما سوالات پیرامون پلت فرم:
پلت فرم چیست؟
شامل چه قسمت هایی می شود؟
پلت فرم کدام خودروها یکسان است؟

 


برای خواندن ادامه مطلب روی ادامه مطلب کلیک نمایید.

ادامه نوشته

سنسور باران

وظیفه این سنسور تشخیص وجود مایعات روی شیشه جلوی خودرو و با ارسال اطلاعات تعریف شده ECU را با خبر سازد.این سنسور که معمولا در قسمت بالای شیشه جلو و در قسمت وسط (در محدوده جاگذاری آینه جلو) نصب می گردد،بر اساس امواج اولتراسونیک (فراصوت،که البته انسان قادر به شنیدن آن نمی باشد) کار می کند.
طرز کار آن به این صورت است که امواج از فرستنده سنسور ارسال می گردد.در صورت خشک بودن شیشه این امواج از شیشه عبور می کند،اما در صورتیکه سطح شیشه جلو خیس باشد این امواج منعکس شده و به گیرنده سنسور می رسند.کنترل یونیت سنسور مقدار امواج ارسال شده با مقدار دریافت شده را مقایسه می کند.در صورتیکه مقدار امواج دریافت شده کمتر از مقدار ارسال شده باشد سنسور به ECU دستور فعال شدن برف پاک کن ها را می دهد.ECU نیز پس از دریافت اطلاعات از کنترل یونیت سنسور پس از تجزیه و تحلیل مجدد اطلاعات دستور به فعال شدن برف پاک کن ها را می دهد.
میزان سرعت کارکرد برف پاک کن نیز به تشخیص سنسور بستگی دارد،یعنی سنسور با مقایسه مقدار ارسال و دریافت سرعت کارکرد برف پاک کن ها را مشخص می نماید.
مهمترین تاثیری که خرابی این سنسور خواهد داشت ، عدم تشخیص خیس بودن شیشه و یا اشتباه تشخیص دادن می باشد که می تواند منجر به فعال نشدن برف پاک کن در زمان باران و یا فعال شدن در زمان آفتابی بودن هوا گردد.


نویسنده : ایمان برزگر

سنسور تعیین موقیعت میل سوپاپ


این سنسور جهت تفکیک دقیق موقعیت جرقه زنی سیلندر شماره یک و تفکیک آن از موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور و عملکرد ترتیبی (سیلندر به سیلندر) انژکتورها و کویل ها در کنار سنسور دور موتور که در جلوی موتور و روی پولی میل لنگ و یا در قسمت عقب بر روی پوسته کلاچ قرار گرفته و وظیفه آن این است که وضعیت میل لنگ را نسبت به نقطه مرگ بالا تعیین و علائم را به ECU ارسال و ECU نیز برای پاشش صحیح و درست بودن زمان و البته مدت زمان جرقه از این علائم استفاده نماید ، به کار می رود.این سنسور قادر است احتراق ناقص را شناسایی کرده و آوانس جرقه را برای از بین بردن کوبش کم می کند.البته در بعضی از مواقع فیلر نبودن صحیح سوپاپ باعث ایجاد آوانس جرقه ریتارد یا منفی در سیستم انژکتور می شودوکه این عیب را باید از عیب درست کار نکردن سنسور موقعست میل سوپاپ تفکیک کرد.

 

برای خواندن مطلب به صورت کامل روی ادامه مطلب کلیک نمایید.

ادامه نوشته

دانلود ویدئو های پیشرانه بی ام دبلیو

در این پست دو ویدئو برای شما بازدید کنندگاه گرامی قرار داده ام که مشاهده آن ها قطعا برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

در ویدئو اول شما انیمیشنی را مشاهده خواهید نمود که مراحل مونتاژ قطعات موتور به اضافه چهار زمان اصلی کار کرد موتور و چگونگی کارکرد توربوشارژ موتور 8 سیلندر بی ام دبلیو را برای شما آشکار می سازد.

دانلود ویدئو اول

حجم ویدئو : 2,088 kB

مدت ویدئو : 1 دقیقه

نام ویدئو : BMW Assembly Twin Turbo V8 engine (3D Animation)

آدرس صفحه دانلود:  دانلود ویدئو شماره یک



 

در ویدئو دوم حد نهایی قدرت موتور های ساخت بی ام دبلیو را مشاهد می کنید.همچنین در ادامه این ویدئو مونتاژ موتور هشت سیلندر بی ام دبلیو را در بخش ام پاور این کمپانی توسط تکنسین ها و در آخر موتور به صورت یکپارچه کامل را مشاهده خواهید نمود.

دانلود ویدئو دوم

حجم ویدئو : 7,186 KB

مدت ویدئو : 2 دقیقه

نام ویدئو :BMW - Production Engine M Cars V8

آدرس صفحه دانلود : دانلود ویدئو شماره دو


در صورتی استقبال شما عزیزان،در پست های بعدی نیز برای شما ویدئوهای مختلفی قرار خواهم داد.

 

خودروهای کمپانی های مختلف از نگاه جرمی کلارکسون

در این پست کمی از مباحث مربوط به دنیای مکانیک خودرو فاصله گرفته و با جرمی کلارکسون مجری معروف و محبوب برنامه تخته گاز همراه می شویم تا نظر او را راجع به خودروهای مختلف بدانیم.

زندگینامه جرمی کلارکسون (فارسی)

زندگینامه جرمی کلارکسون (انگلیسی)

برای خواندن بقیه مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید.

ادامه نوشته

MAT و MAP چه می کنند؟

فشار و دمای هوای ورودی دو عامل مهم در انجام صحیح عمل احتراق برای موتور خودرو می باشد.بالاتر بودن فشار هوای ورودی به موتور و خنک بودن آن،هر دو باعث می شوند تا میزان اکسیژن بیشتری وارد محفظه احتراق گردد و در صورتیکه هوای ورودی به موتور دارای اکسیژن بیشتری باشد ECU دستور به پاشش سوخت بیشتری می دهد و در این صورت عمل احتراق در موتور کامل تر و بهینه تر انجام می شود.

ادامه نوشته