مکانیک خودرو علم نامحدود

مهندسی مکانیک خودرو

مکانیک خودرو علم نامحدود

مهندسی مکانیک خودرو

تیک آف صدا،دود وهیجان!

انجام حرکات نمایش با خودرو همیشه برای علاقه مندان به سرعت و هیجان جایگاه ویژه ای دارد.یکی از محبوبترین این حرکات تیک آف است.تیک آف به عملی اطلاق می گردد که در آن چرخ های خودرو در ابتدای حرکت با هرزگردی فراوان همراه می شوند که اگر مدت زمان بیشتری ادامه یابد با صدای جیغ لاستیک ها و دود همراه است.تیک آف کردن برای راننده و افراد بیننده هیجان فراوانی را به همراه می آورد که این هیجان باعث محبوبیت فراوان آن شده است.

در این مطلب ما به بررسی اطلاعاتی راجع به زیر و بم تیک آف می پردازیم که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.قبل از هر چیز بگوییم عمل تیک آف فشار و تنش زیادی را به خودرو وارد می کند که می تواند برای خودروی شما مضر باشد.

برای خواندن بقیه مطلب به ادامه مطلب بروید.

تعریف تیک آف Take Off:


به هرز گردی چرخ های خودرو قبل از شروع حرکت تیک آف گویند که در ابتدا با صدای جیغ لاستیک ها و بعد دود برخاسته شده از لاستیک ها همراه است که هیجان وافری را برای راننده و بینندگان به ارمغان می آورد.
تیک آف به این دلیل بوجود می آید قدرت موتور بسیار زیادتر از آن مقدار که برای شروع حرکت لازم است به چرخ ها می رسد.این قدرت که به صورت آنی به چرخ ها منتقل می شود باعث بوجود آمدن هرزگردی و کم شدن تماس بین لاستیک و جاده می شود و با ادامه یافتن و حرکت کردن خودرو از این هرزگردی کاسته شده و اتصال بین چرخ و جاده برقرار می شود.یک تیک آف طولانی نشان از مهارت راننده و قدرت زیاد خودرو دارد.



ماشین مناسب برای تیک آف:


اصولا بهترین خودرو برای تیک آف خودرویی است دارای قدرت موتور بالا و محرک عقب باشد.خودروی مورد نظر باید ساختاری قوی داشته باشد تا نیروی مخالف حاصل از تیک آف به قوای محرکه آن صدمه نزند.خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند مثل خانواده پراید و محصولاتی نظیر پژو 405 و آردی نمونه های مناسبی برای تیک آف نیستند.البته این موضوع بدان معنا نیست که با خودروهای تولید داخل نمی توان تیک آف زد بلکه این خودروها ساختار ضعیفی دارند و احتمال بوجود آمدن خرابی پس از چند بار عمل تیک آف فراوان است.البته استثنا هم وجود دارد و ممکن است فردی همیشه با خودروهای داخلی عمل تیک آف را انجام دهد و خودرو آسیب نبیند!



چگونگی تیک آف زدن؟

برای این کار قبل از هر چیز اگر خودروی شما به سیستم های کنترل پایداری مثل ESP و TCS مجهز است آن ها را خاموش کنید زیرا این سیستم ها مانع از هرزگردی چرخ ها می شوند.این کار در خودروهایی با گیربکس دستی به این شکل است که کلاچ را تا انتها فشار داده گیربکس را در دنده و گاز بدهید و به صورت ناگهانی کلاچ را رها کنید و گاز دادن را افزایش دهید.
این عمل باید چندی و چند بار صورت گیرد تا میزان سرعت رها کردن کلاچ و مقدار گاز دادن برای شما نمود بیشتری پیدا کند.
در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک نیز کافی است زمانیکه دسته دنده در وضعیت N (خلاص) قرار دارد پدال گاز را فشرده کرده و سپس دسته دنده را در وضعیت D (حرکت) قرار دهید.
در خودروهای سوپر اسپرت و یا اسپرت های پر قدرت تخته گاز کردن در ابتدای حرکت با هرزگردی فراوانی همراه است.در این گونه از خودروهای کافی است شما در ابتدای حرکت پدال گاز را تا انتها فشار دهید.
روش دیگری که در اکثر خودروها با جیغ بسیار بلند لاستیک ها همراه است بدین شکل است که در ابتدا با خودرو دنده عقب حرکت کرده و ناگهان گیربکس را در دنده مستقیم قرار دهید.البته در این روش گیربکس تحت بالاترین میزان تنش قرار می گیرد.



تیک آف طولانی:


برای تیک آف طولانی در ابتدا باید با خودروی خود آشنایی کاملی داشته باشید تا سرعت رها کردن کلاچ و مقدار گاز دادن برای شما آشکار شود.هم چنین مسئله ای که مهم است این که برای افزایش زمان تیک آف باید اصطکاک بین لاستیک و جاده کم شود.برای این منظور می توانید روی جاده خیس و یا مسیر های لغزنده مثل جاده سیمانی عمل تیک آف را انجام دهید.
برخی از افراد اقدام به ریختن روغن در محل انجام تیک آف برای طولانی تر شدن هرزگردی می کنند که در نهایت به آتش گرفتن لاستیک ها می انجامد که بسیار خطرناک بوده و در شرایط عادی به هیچ وجه توصیه نمی گردد و همان سطح خیس برای تیک آف خیلی بهتر است!
آخرین راه نیز استفاده از خودرویی است که چرخ های محرک و چرخ هایی که ترمز دستی روی آن قرار دارد با هم متفاوت باشند و یا استفاده از خودرویی که ترمزهای چرخ های محرک آن ضعیف تر از ترمزهای محور دیگر باشد.مثلا ترمز نوع کاسه ای به مراتب ضعیف تر از نوع دیسکی است و استفاده از خودرویی که در چرخ های محرک آن از ترمز کاسه ای و در محور دیگر آن از نوع دیسکی استفاده شده باشد بهتر است.



تیک آف و آسیب دیدن خودرو:


همانطور که در مطلب قبلی (ده اشتباه در رانندگی که به خودروی شما آسیب می رساند) ذکر شد،به طور کلی انجام حرکات نمایشی مثل تیک آف بسیار می تواند برای قوای محرکه خودرو دردسر بیافریند.
از جمله اتفاقاتی که ممکن است برای خودروی شما پس از چند بار تیک آف کردن اتفاق بیفتد می توان به موارد زیر اشاره نمود:


1. خورد شدن دنده ها در گیربکس
2. گریپاژ موتور
3. از بین رفتن لاستیک ها
4. از بین رفتن کلاچ
5. خرابی در دیفرانسیل و پولوس






نویسنده : ایمان برزگر




منبع : http://caranddrive.blogfa.com/post-92.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد