مکانیک خودرو علم نامحدود

مهندسی مکانیک خودرو

مکانیک خودرو علم نامحدود

مهندسی مکانیک خودرو

عیب یابی عمل احتراق از راه رنگ دود اگزوز

یکی ساده ترین از روش های تشخیص خرابی موتور اتومبیل،عیب یابی از طریق رنگ دود خروجی از سیستم اگزوز است.خودروی سالم خودرویی است که در هنگام کارکرد موتور دود خروجی از اگزوز آن بی رنگ باشد.
دود خروجی از سیستم اگزوز ماحصل احتراقی است که در موتور اتومبیل اتفاق می افتد،پس اگر عمل احتراق صحیح صورت گیرد؛هیچ عامل مخرب خارجی از دیگر اجزا و سیستم های خودرو روی آن تاثیر نگذارد،دود خروجی از موتور هم در بهترین شرایط خود خواهد بود.
همانطور که گفته شد دود خروجی از اگزوز باید بی رنگ باشد که نتیجه صحیح کار کردن موتور خودروست،اما در صورت به وجود آمدن مشکل و ایجاد خللی در در عمل احتراق دود اگزوز به سه رنگ تغییر می کند که عبارتند از سیاه ، سفید و خاکستری مایل به آبی،که در این پست ما به بررسی علل خروج این دودها از سیستم اگزوز خودرو خواهیم پرداخت.

 

برای خواندن ادامه مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک نمائید.

 

عیب یابی عمل احتراق از راه رنگ دود اگزوز

یکی ساده ترین از روش های تشخیص خرابی موتور اتومبیل،عیب یابی از طریق رنگ دود خروجی از سیستم اگزوز است.خودروی سالم خودرویی است که در هنگام کارکرد موتور دود خروجی از اگزوز آن بی رنگ باشد.
دود خروجی از سیستم اگزوز ماحصل احتراقی است که در موتور اتومبیل اتفاق می افتد،پس اگر عمل احتراق صحیح صورت گیرد؛هیچ عامل مخرب خارجی از دیگر اجزا و سیستم های خودرو روی آن تاثیر نگذارد،دود خروجی از موتور هم در بهترین شرایط خود خواهد بود.
همانطور که گفته شد دود خروجی از اگزوز باید بی رنگ باشد که نتیجه صحیح کار کردن موتور خودروست،اما در صورت به وجود آمدن مشکل و ایجاد خللی در در عمل احتراق دود اگزوز به سه رنگ تغییر می کند که عبارتند از سیاه ، سفید و خاکستری مایل به آبی،که در این پست ما به بررسی علل خروج این دودها از سیستم اگزوز خودرو خواهیم پرداخت.

 


عیب یابی عمل احتراق از راه رنگ دود اگزوز:


دود سیاه:
خروج دود سیاه از سیستم اگزوز به معنی غنی بودن نسبت سوخت به هوا(یعنی خارج شدن از محدوده استوکیومتریک 14.7:1)،زیادتر بودن بنزین نسبت به هوا خواهد بود.دود سیاه شاید در ابتدای روشن نمودن خودرو،مخصوصا در هنگام سرد بودن موتور دیده شود اما در صورتیکه پس از گرم شدن موتور نیز باز این مشکل دیده شد باید در صدد رفع آن برآمد.در زمان خروج دود سیاه میزان هیدروکربورهای نسوخته زیاد خواهد بود.

دلایل:
1.در صورت کاربراتوی، تنظیم نبودن کاربراتور(به ساسات توجه شود)
2.صحیح نبودن تایمینگ موتور
3.وجود نشتی در انژکتورها
4.گرفتگی فیلتر هوا
5.فشار بیش از حد در سیستم سوخت رسانی

 

 

دود سفید:
دود سفید را باید جدی گرفت!
شایع ترین احتمالی که در زمان خروج دود سفید از اگزوز ممکن است وجود داشته باشد،سوختن مایع خنک کننده موتور درون محفظه احتراق است که در این زمان به قول مکانیک ها خودرو آب روغن غاطی کرده!در این زمان ابتدا سطح مایع خنک کننده را چک کنید و در صورت کم شدن به آن بیافزایید.عیب دیگری که ممکن است مسبب بوجود آمدن دود سفید باشد سوختن روغن هیدرولیک درون گیربکس خودروست.
مشاهده دود سفید در صبح و مخصوصا سرد بودن هوا طبیعی است؛اما در صورت گرم شدن و ادامه این روند مسئله از جایی دیگر است.

دلایل:
1.سوختن واشر سرسیلندر
2. ترک خوردگی سرسیلندر و یا بلوکه موتور
3.سوختن روغن هیدرولیک گیربکس

 

 

دود خاکستری مایل به آبی:

خروج دوی به این رنگ از سیستم اگزوز معنایی نمی تواند داشته باشد مگر،سوختن روغن موتور درون محفظه احتراق.
توجه!
در صورتیکه دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ آبی بود حتما در ابتدا سطح روغن موتور را چک نمائید.در صورت پایین تر بودن میزان روغن از حد مجاز حتما به روغن درون موتور بیافزایید تا از خطات جدی که نداشتن روعن میتواند برای موتور اتومبیل بوجود بیاورد جلوگیری کنید.

دلایل:
1.شکستن رینگ پستون
2.خراش برداشتن دیواره سیلندر
3.شکستگی و یا خرابی در بوش سوپاپ

 

 

نویسنده : ایمان برزگر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد